آیا امکان شنیدن حرفی نو از عاشورا وجود دارد؟
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۴۴۵۹
نشست «گفت وکوی سوگواران عاشورا» در باشگاه اندیشه با حضور اهالی اندیشه برگزار شد. پرسش اساسی این جلسه این بود که آیا همه چیز درباره عاشورا گفته شده؟ یک واقعه تاریخی چقدر می تواند بعد از خود تأثیرگذار باشد؟
گروه اندیشه:
نشست اول از یازدهمین سال برگزاری گفتگوی سوگواران، در باشگاه اندیشه تهران برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اساتید و مهمانان حاضر در جلسه، محسن آرمین، محمدرضا کلاهی، سعید رضویفقیه، حسن محدثی و علی زمانیان در پاسخ به این پرسش و سؤالاتی که در ادامه مطرح شد، مطالبی عنوان کردند.
***
محسن آرمین با بیان اینکه ما در واقعهی عاشورا دچار فقر شدید پژوهش تاریخی هستیم، به گرایشهای مذهبی و فرقهای در تاریخنگاری اشاره کرد، و لازمهی داشتن یک تحلیل درست از حادثهی تاریخی را آگاهی از شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از آن دوران دانست. وی در ادامه فهم یک واقعهی تاریخی را در گرو مواجههی مسئلهمحور با آن دانست و افقهای هرمنوتیکی فهم انسان از یک متن را برشمرد. علی زمانیان برای پاسخ به پرسش اصلی نشست، چهار سطح در نظر گرفت و برای هر کدام پرسشی مطرح کرد؛ سطح توصیفی: آیا چیزی از واقعهی عاشورا باقی مانده که ما از آن مطلع نباشیم؟ سطح تبیینی: آیا کسی میتواند علتهای جدیدی برای واقعهی عاشورا ارائه کند؟ سطح تفسیری: آیا رویکرد جدیدی میتوان در تفسیر و در فهم عاشورا پیدا کرد؟ سطح تجویزی: آیا ما میتوانیم از عاشورا درسهای جدیدی بگیریم؟ آیا میتوان از عاشورا تجویز جدیدی برای زندگی و بودن استخراج کرد؟ زمانیان معتقد بود در سطح توصیف نمیتوان توصیف جدیدی ارائه داد؛ اما سه سطح دیگر قابل بحث است و میتوان تبیین، رویکرد و تجویز جدیدی داشت. سعید رضویفقیه، برای پاسخ دو پیشفرض معرفتشناختی عنوان کرد. او گفت اگر روحیه و ذهن پرسشگری نداشته باشیم، حتی اگر رگباری از اطلاعات و گزارهها هم بر سر ما ببارد، ما با پرسشی مواجه نخواهیم شد؛ همچنان که تا از طبیعت بازجویی نکنیم، طبیعت هیچ کدام از قواعدش را عرضه نخواهد کرد. او اعتقاد داشت ما باید بتوانیم با متن هر رویداد ارتباط برقرار کنیم. اگر ما روحیه پرسشگری داشته باشیم، متن هم آمادگی این را داشته باشد که حرفی بزند، اما ما نتوانیم با آن ارتباط برقرار کنیم، باز هم پرسشی در ما برانگیخته نخواهد شد و پاسخی از آن متن به ما داده نخواهد شد. رضویفقیه با نقد سخنان علی زمانیان، معتقد بود هنوز ما یک روایت تاریخی قطعی از حادثه عاشورا نداریم؛ پس حتی در مرحله توصیف هم پرسشهای جدی هنوز باقی است. محمدرضا کلاهیْ میان پرسش از عاشورا و پرسش دربارهی عاشورا، تفاوت قائل شد. او گفت عاشورا به عنوان یک متن قدسی در جایگاهی قرار دارد که میتواند به پرسشهای ما پاسخ دهد و منجر به دریافت تازه¬ای در ما، به معنی تحول در ایمان شود. اما اگر خودِ پرسشگر در مقام محقق به پرسشها جواب بدهد، میتوان برای واقعهی عاشورا دو معنا در نظر گرفت؛ یکی عاشورا به معنای رخداد تاریخی و دیگری عاشورا به عنوان بخشی از مناسک دینی و آئینی. کلاهی در پایان دین و مناسک دینی را قلمروی معناهای آرمانی دانست، که همراه با تحول معناهای آرمانی، قلمروهای آن هم تغییر میکند. وی معتقد بود واقعهی عاشورا دائم در حال تحول و پویایی و سیالیت است، چون آرمانهای ما در حال تحول است؛ تعبیری که در ادامه توسط حسن محدثی با نقدی جدی مواجهه شد. حسن محدثی ارائه خود را با این عنوان آغاز کرد: «موانع موضوعشدگی تشیع: پرونده مفتوح است.» از نظر محدثی پرونده عاشورا بنا به پنج دلیل مفتوح است و هنوز پژوهشهای تاریخی انتقادی از واقعه عاشورا حتی آغاز هم نشده است. دلایل او به این شرح بود: چون مدام مکاتب تاریخی جدید شکل میگیرد؛ همیشه این امکان وجود دارد که دادهها و منابع تاریخی جدیدی کشف شود؛ به دلیلِ فرهنگ عاشورایی که ناظر به این رویداد تاریخی است و دادههای مربوط به این فرهنگ عاشورایی که دچار تحول میشود؛ و در فرهنگ عاشورایی، ما همیشه پدیدههای نوظهور داریم، مانند عزاداری انتقادی یزد در دههی اخیر. او در ادامه به موانع جدی معرفتی و سیاسی در راه «موضوعشدگی تشیع» اشاره کرد و طرح مباحث علمی بیطرفانه و بدون جانبداری را بعید دانست. محدثی در نقدش به سخنان محمدرضا کلاهی، تعریف دین به عنوان قلمرو معناهای آرمانی را منشأ پوپولیسم مذهبی و علت بسیاری از موانعی که خودش برشمرد، دانست. نشست اولِ گفتگوی سوگواران سال ۹۸، در بخش دوم به پرسشهای حاضرین و پاسخ مهمانان و البته نقادی و گفتگو میان ایشان گذشت. این نشستها تا پایان ماه صفر هر دوشنبه در باشگاه اندیشه برقرار است./ باشگاه اندیشه
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۴۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بدون در نظر گرفتن شاخصهایی دقیق انتخاب نامزد اصلح غیرممکن است
شمشاد محبی در گفتوگو با خبرنگار مهر در خصوص اهمیت مشارکت در انتخابات مجلس در مرحله دوم گفت: اهمیت مشارکت به حضور و انتخاب حداکثری برمیگردد زیرا طبق قانون اساسی، ریلگذاری آینده کشور حداقل در ۴ سال توسط مجلس اتفاق میافتد و اگر در کشور مشکلاتی وجود دارد برای رفع این مشکلات نیاز به قانونگذاری و حضور مدبرانه علمی است.
مسؤول نهضت اجتماعی جوانان استان فارس گفت: در دور دوم انتخابات مجلس چون تعداد افراد کم هست بررسی و انتخاب بهتر و سریعتر و تکلیف بیشتراست.
این آزاده و ایثارگر دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: برای انتخاب فرد یا افراد اصلح شاخصها و چند سوال کلیدی در ذهن رأی دهنده باید ایجاد شود و مورد پرسش قرار گیرد که اولین آن این پرسش است که آیا داوطلب انتخابات مجلس طرح و برنامههای راهبردی برای حل مسائل کشور دارد؟
این فعال اجتماعی و فرهنگی افزود: پرسش دوم این است که آیا نامزد حضور در مجلس در جمع مردم عوامفریبی میکند یا حقایقها را بیان میکند؟ و آیا فردی که خود قانونگریز است میتواند در آینده قانونگذار خوبی باشد؟ آیا کاندیدای حضور در مجلس تبلیغات زودتر از موعد مقرر داشته یا نه؟ آیا دخالت در انتصابات داشته است یا شرایط را برای دخالت در انتصابات با قول و وعدههای انتخاباتی مهیا کرده است؟
شمشاد محبی افزود: پرسش دیگری که حین انتخاب کاندیدای اصلح باید مدنظر قرار گیرد این است که آیا رفتارهای گذشته وی باعث تعارض منافع نشده و توانایی نظارت را از وی نمیگیرد؟ کدام داوطلب مشروعیت اقتصادی دارد و هزینههای میلیاردی را از کجا تأمین کرده و آیا فرد دارای طهارت اقتصادی است؟ آیا در گذاشته سرمایهخواری رفاقتی به راه انداخته یا زمینه را آماده کرده است؟ اولویتهایش کدام مسئله کشور است؟
نماینده مجلس پیگیری و نظارت بر اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی را سرلوحه کار خود کند
این مدیر انقلابی در ادامه بیان کرد: یکی از اولویتهای مهم، پیگیری و نظارت بر اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی است و این ۲ اصل مهم خصوصاً برای نظارت در مسائل اجرایی کشور مهم است و بر اساس نامگذاری سال و سالهای گذشته نیز این ۲ اصل برای فعالان اقتصادی هم حق ایجاد میکند هم تکلیف.
مسؤول نهضت اجتماعی جوانان استان فارس در خصوص فواید پیگیری و نظارت بر این ۲ اصل بیان کرد: تحقق شعار سال، شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی، ارتقا کارایی بنگاههای اقتصادی، افزایش سطح عمومی اشتغال، سرعت یافتن روند اقتصادی و توسعه کشور، تأمین عدالت اجتماعی در سطح عموم مردم، افزایش رقابتپذیری در اعتماد ملی و توانمندسازی بخشهای خصوصی و تعاونیها و اجرای عدالت اجتماعی از جمله مزایای پیگیری این دو اصل است.
نامزد اصلح باید با منظومه فکری مقام معظم رهبری آشنا باشد
محبی همچنین با طرح این پرسش که نامزد مدنظر چقدر تسلط به بیانیه گام دوم دارد و آیا میتواند ۷ توصیه رهبر معظم انقلاب را تفسیر کند و چقدر آشنایی با منظومه فکری مقام معظم رهبری دارد گفت: باید بررسی کرد که نامزد مزبور چقدر روحیه جهادی دارد که روحیه جهادی با کار جهادی و حضور در مراسم و برنامههای جهادی کاملاً متفاوت است و از همه مهمتر در کنار گزینش آیا مورد سنجش هم قرار گرفته است یا نه؟
وی در پایان گفت: یکی از مهمترین سوالاتی که میتوان برای شناخت نامزد اصلح پرسید این است که برای رفع مشکلات کنونی کشور بهترین مدلی که میتواند ارائه بدهد و ترسیم کند چیست؟
کد خبر 6100440