Web Analytics Made Easy - Statcounter

امین اشرفی، کارگردان نمایش " خاطرات خانه‌ای که ... " در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع نمایشش گفت: موضوع این نمایش درباره خانواده پنج نفری ساکن  کرمانشاه است که در حال گذران زندگی روزمره هستند و بمبی به خانه آنان اصابت می‌کند. در این نمایش، ماجرا‌های یک ساعت آخر زندگی آنان را روی صحنه مشاهده می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص نحوه انتخاب متن اظهار کرد: چند ماه روی متن دیگری کار می‌کردیم؛ کارمان قدری کند پیش رفت. در همین بین با متن کامران شهلایی مواجه شدم که جذاب و گیرابود. در روند اجرای نمایش، در متن، تغییرات زیادی به وجود آوردیم و آن را به سبک اجرایی و ایده کارگردانی نزدیک‌تر کردیم.

اشرفی در خصوص روایت نمایشش بیان کرد: به دلیل وجود المان‌های سورئالیستی، فرا واقع گرایی را در متن پرورش دادیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اسم نمایش را از " خاطرات خانه‌ای که نیست "به " خاطرات خانه‌ای که ... " تغییر دهیم.چراکه از جایی به بعد مطابق متن اصلی نمایش پیش نرفتیم.

اشرفی درباره فرم اجرا گفت: فرم اجرائی نوئی را انتخاب کرده بودم که البته این انتخاب خطرناکه نبود. تناسب بین متن و شیوه اجرا برایم وجود داشت. نمایش ما نگاه فرمالیستی به سورئالیسم یا فرا واقع گرایی دارد. به شخصه معتقدم در هر کاری، فرم، از دل محتوای متن بیرون می‌آید. اینکه در موضوعی مثل دفاع مقدس، از کلیشه‌ها دوری کنیم، ذهن مرا درگیر کرده بود. همه تلاشم را بر ابداع فرم نو گذاشتم تا قصه را روایت کنم.

وی ادامه داد: متن اولیه کامران شهلایی دور از کلیشه‌های رایج متون دفاع مقدس بود. این باعث شد که قوت قلب بگیرم و تلاش کنم که اول قصه را جذاب تعریف کنم؛ سپس با هم‌ذات پنداری مخاطب با اثر، حرفی برای گفتن داشته باشیم. در نتیجه این چیزی بود که سعی کردم در اجرا پیش ببرم.

اشرفی درباره فرم صحنه بیان کرد: فرم صحنه ما برگرفته از المان‌های جهان سورئال است. ما درباره ذهنتیت حرف می‌زنیم و این را با قواعد دنیای فرا واقع گرایی پیش می‌بريم. زندگی معمولی روزمره که در جریان است را با زبان سورئال بیان می‌کنیم. ما با المان‌های سورئال وارد زندگی‌ که فضای گرمی دارد، می‌شویم و دذ ادامه لا خانواده‌ای مواجه می‌شویم که متاثر از جنگ و البته به دور از جبهه‌های جنگ است.

وی درباره انتخاب بازیگران نمایش «خاطرات خانه‌ای که ...» گفت: مثل انتخاب باقی عوامل، انتخاب بازیگر به تنهایی خود چالش بزرگ است، در شرایطی که تئاتر در حال تعطیلی است. انتخاب بازیگر دشواری مضاعف داشت. ما سه بازیگر را طی مسیر اجرای نمایش به دلیل ترس از کرونا تغییر دادیم. مشکل دیگر، درک بازیگر از فضای متفاوت ادغام شده واقعیت و فرا واقعیت در فرم اجرا بود.

این هنرمند در خصوص تاثیر گذاری نمایش روی مخاطب اظهار کرد: اینکه نمایشم چقدر اثر گذار بوده است را باید از مخاطب پرسید؛ گرچه در بازخورد‌هایی که داشتیم، بیشتر اعلام رضایت شنیدیم. از ابتدا نهایت تلاشم روی جذابیت نمایش برای مخاطب بود. اگر نمایشی جذاب نباشد، به مرحله انتقال پیام هم نمی‌رسد.

کارگردان نمایش «خاطرات خانه‌ای که ...» درباره تجربه حضور در جشنواره تئاتر مقاومت بیان کرد: اولین تجربه من در جشنواره تئاتر مقاومت بود، اما این به معنای دور بودن از فضاي جشنواره مقاومت در سال‌های گذشته نیست. در سال‌های پیش جشنواره را پیگیری می‌کردم.

وی افزود: از دبیر، شرکت کنندگان و دبیرخانه جشنواره که باعث روشن ماندن چراغ تئاتر شده اند، تشکر می‌کنم. هر چند نقایصی از جمله برخورد سليقه‌ای و جایزه مردمی بود، اما شکل و شرایط اجرایی جشنواره قابل قبول بود. آثار از کیفیت و تنوع خوبی برخوردار بود. سطح کمی و کیفی جشنواره خوب بوده و می‌توان به آن نمره خوبی داد.

اشرفی در خصوص تجربه فیلم تئاتر گفت: قطعا این شیوه به دل‌خواه مسئولان، داوران و شرکت کنندگان نبوده است و چیزی که الان اتفاق افتاده نامش تئاتر نیست. قطعا تئاتر به زنده بودن اجرا، صحنه و تماشاچی بر می‌گردد و این تاثیر زیادی روی کیفیت آثار می‌گذارد. خودم رغبتی به دیدن فیلم تئاتر ندارم، اما در شرایط کرونا فیلم تئاتر بهترین اتفاق بود.

وی در پایان اضافه کرد: شرکت در هر جشنواره‌ای برایم جذابیتی نداشته است. برایم اجرای کار اهمیت داشت. همین که بتوان حرفی به زبان هنر زد و مفهومی را زنده کرد، ارزشمندتر از خودِ جشنواره است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تئاتر مقاومت هنرهای نمایشی خاطرات خانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۶۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آثار راه‌یافته به بخش تئاتر خیابانی جشنواره فتح خرمشهر

به گزارش خبرنگار مهر، هیأت انتخاب آثار بیست و پنجمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر را محمدرضا مطوری، حسین ذوالفقاری و مهدی درویش تشکیل دادند.

براساس اعلام هیأت انتخاب بیست‌وپنجمین جشنواره تئاتر ملی فتح خرمشهر نمایش‌های «هشت خوان» به کارگردانی مجتبی خلیلی از اصفهان، «یادگاری» به کارگردانی آرزو جعفری و احسان بحرینی از جیرفت، «مجنون» به کارگردانی علی ربیحاوی از تهران، «قهرمان غریب» به کارگردانی مریم طرفی از سوسنگرد، «مستر دیفال» به کارگردانی سیدسروش پیمبری از کرمانشاه، «زخمه برادر» به کارگردانی عبدالحسین جلیل‌نسب از خرمشهر، «سفر» به کارگردانی مالک آبسالان از دهلران، «گلدمن» به کارگردانی پژمان مهراب‌پور و آمنه پورحسینی از خرمشهر، «اتیکت» به کارگردانی بهنام کاوه از آبادان (مشروط) و «ملاقات آخر» به کارگردانی حسن غابشی از خرمشهر (مشروط) به بیست و پنجمین جشنواره تئاتر ملی فتح خرمشهر راه یافتند.

بیست و پنجمین جشنواره تئاتر ملی فتح خرمشهر به دبیری مجید منادی از ۲۹ اردیبهشت تا سوم خرداد ۱۴۰۳ در خرمشهر به اجرا درمی‌آید.

کد خبر 6099556

دیگر خبرها

  • مهمانی جشنواره تئاتر رضوی در ۶ شهر ایران
  • اسارت مظلوم‌ترین حوزه دفاع مقدس است
  • راهیابی یک اثر از ملایر به جمع ۱۲ تئاتر برتر دانش آموزان کشور
  • آغاز به کار پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • اعلام آثار راه‌یافته به بخش تئاتر خیابانی جشنواره فتح خرمشهر
  • نوزدهمین جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری در رشت آغازشد
  • علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • کوشک جلالی با «آرت» به تماشاخانه ایرانشهر می‌آید
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»